گزارش پرستاری به سبک ننجونی -2

ارسال شده توسط پریستار

القصه، شیفت رو می خواستم اینجوری شروع کنم: اول چک کاردکس پرستاری 1 و صفحه مخصوص پزشک بخش2 بعد، معرفی خودم به بیمارام، چک علائم حیاتی 3 دارو دادن و ...

اول اینکه از طریق کاردکس پرستاری متوجه شدم که مریض اتاق ایزولم پنج روزه که دفع مدفوع نداشته، پس باید براش کاری کرد (تو شغل عزیز من نه تنها باید نگران دستشویی رفتن بیمارت باشی بلکه باید، تناوب و چگونگیش رو هم بررسی کنی). از کاردکس داروها4 هم متوجه شدم که بیمار اتاق ایزوله 5Fosamaxدارویی که باید با معده خالی و ساعت هفت صبح می خورد رو هنوز نگرفته. اینجا یه فرمی موجود به اسم

Incident Report6 که باید در موارد خاص پر و امضاء بشه ، که ندادن یک دوز دارو یکی از اون موارد خاصه و از اونجایی که بنده حاضر به پذیرش همچین مسئولیتی نبودم ترجیحن با فارمسیست بیمارستان تماس گرفتم که چکار کنم بهتره که ایشون هم بعد از ده دقیقه تماس گرفتن و گفتن تا قبل از وعده دیگر غذا(نهار) می تونم دارو را به بیمار بدم بشرط اینکه درIPN 7 گزارش بنویسم. خلاصه تموم داروها، وسایل پانسمان و آب یخ (این مریض همیشه موقع دارو خوردن آب یخ تازه می خواد!) وLactulose 8 برای یبوستش رو آماده کردم و با پوشیدن ماسک، دستکش و گان رفتم اتاق ایزوله.

بعد از توضیح دادن برای خانم بیمار که بنده کی باشم و درخواست کسب اجازه از ایشان برای چک علائم حیاتی، تزریق آمپول و تعویض پانسمان و انجام این کارها شروع به دادن داروها کردم که صد البته همزمان اسم دارو، دوز دارو و دلیل مصرف دارو رو هم توضیح می دادم. که بیمار جونم از خوردن لاکتلوز برای یبوستش خودداری کرد ، چون سال پیش که خورده بود افاقه نکرده بود و می خواست که چیزای دیگه رو امتحان کنه در نتیجه لاکتلوز حواله سطل آشغال شد. وقتی بهش گفتم که بعد از خوردن یکی از داروهاش باید نیم ساعت بشینه و دراز نکشه صدای اعتراضش بلند شد که هیچوقت کسی همچین چیزی بهش نگفته و وقتی براش بیشتر توضیح دادم بیچاره آه از نهادش دراومد که نمی تونه و از من خواست که اون نیم ساعت رو پیشش بمونم. بهش گفتم کاش فقط تو مریضم بودی ولی سه مریض دیگه هم دارم که باید به اونام برسم، قول دادم که هر پنج دقیقه یه بار چکش کنم. درست لحظه ی که آماده بیرون رفتن از اتاق بودم صدام زد که تغییر نظر داده و می خواد لاکتلوز بخوره. فکرش رو بکنید که باید می رفتم یه بار دیگه دارو رو می آوردم دوباره شال و کلاه می کردم تا داروش رو می دادم و این رفتن وآمدنها بارها و بارها با دلیل و بدون دلیل تکرار شد. یادآوری کنم که لاکتلوز مؤثر نبود، مریض بینوا حق داشت. آب آلو سیاه که به مریضا برای یبوست داده می شه خیلی مؤثرتره.

مریضای دیگه ام سه نفری شون تو یه اتاق بودن. بیمار تخت یک (اینجا تا حد امکان نباید از مریض با شماره تختش یاد کرد و می شه گفت یه جورایی ممنوعه، باید از بیمار پرسیده بشه که با چه عنوان و اسمی دوست داره خطاب بشه). یه بیمار خیلی با حال بود، تقریبن تموم روز رو خوابید و هر وقت رفتم رو سرش بیدارش کردم تا کاری براش انجام بدم، گفتش که" چشام رو بسته بودم و داشتم فکر می کردم شما پرستارا چقدر کار می کنید!" این بیمار دیابت داره و پای چپش هم Cellulites9 داره، آخ که چقدِ مریض بد رگی بود و از اونجایی که هر پرستار بیشتر از دو بار حق نداره که رگ گیری ناموفق روی یک بیمار داشته باشه، این می شه که حق تیری در تاریکی رها کردن رو نداری و باید با صرف وقت بیشتری ریسک خطا رفتن رو کاهش بدی. به همین خاطر حدود بیست دقیقه وقت گذاشتم تا موفق شدم. بعد باید پانسمانش رو عوض می کردم، هر کسی زخم بیماران دیابتی رو دیده باشه می تونه تصور کنه چی می گم. خلاصه پانسمان رو عوض کردم و مورد لطف و مرحمت بسیار زیاد بیمارم دال بر اینکه، هیچکس به این خوبی پاسمانش رو عوض نکرده و اون می تونه برای سه روز ازعدم نیاز به پانسمان جدید کلی خوشحال باشه قرار گرفتم، ولی اون سه روز فقط سی دقیقه بود. بینوا حالش به هم خورده بود و تموم محتویات نازنین معده اش را بر حاصل زحمات چند دقیقه قبل من خالی کرده بود، اون عذر خواهی می کرد و من فقط می خندیدم. صحنه ش واقعن دیدنی بود، عزیزم بشی خیلی احساس گناه می کرد و مرتب می گفت " دیگه من و دوست نداری، نه؟" و من فقط می خندیدم و با علامت سر حرفش رو رد می کردم و خنده هام عمیقتر شد وقتی با اسرار می گفت که از سال 1970 استفراغ نداشته!

-----------------------------------------------------

پی‌نوشت‌ها:

1) Nursing Kardex: یه نوع کارت ایندکس که مشخصات کلی بیمار، تاریخ بستری، سوابق بیماری و جراحی، سرویسهای مورد نیاز، آزمایشات و کلیه موارد مورد نیاز روزانه بیمار در اون قید شده

2) Doctor’s Board: برگه ی که روی اون پرستاران و پزشکان امکان مکالمات مستقیم در مورد بیماراشون رو با هم ندارد برای همدیگه پیام می ذارن(البته این برگه بیشتر از طرف پرستارا مورد استفاده قرار میگیره)

3) Nursing Assessment : معاینه و ارزیابی بیمار توسط پرستار که معاینه تموم بدن از سر تا پا می باشد

4) Medication Kardex or MAR : لیست کلیه داروهای بیمار رو در بر می گیره

5) :Fosamax (Alendronate) دارویی که با جذب کلسیم از پوکی استخوان جلوگیری می کنه و بیشتر برای خانمها بعد از دوران یآئسگی تجویز می شود

6) Incident Report: گزارش اتفاقاتی که در بخش پیش میآد مثل: افتادن بیمار، داروی اشتباهی دادن یا فراموش کردن داروی بیمار، گم شدن بیمارو ...

7) Interdisciplinary Progress Notes (IPN): برگه ی که در اون تیم درمان: پزشک، پرستار، فیزیوتراپیست، فارمسیست، .... گزارششون رو در مورد پیشرفت بیماری یا پروسه بهبودی بیمارمورد نظر با ذکر زمان و ساعت قید می کنند

8) : Lactulose یه نوع دارو از ترکیبات مصنوعی شکر که برای درمان یبوست و همچنین بیماریهای کبدی برای بیمار استفاده می شود

9) Cellulitis: عفونت بافت پیوندی پوست با تورم و التهاب شدید پوست خارجی و لایه های میانی و زیرین پوست

7 نظرات:

  1. Azadeh گفت...

    عجب زندگی سختی داری نرسی جون.

  2. رضا كاشف گفت...

    خسته نباشيد. واقعا از اين نوشته و توضيحات مختصري كه نوشته بوديد معلوم ميشه كه اونجا چقدر به ايمني بيمار و اموزش هاي به بيماران توجه ميكنند. كاش بيشتر از اين از محيط كار و اقداماات پرستاريتون بنويسيد.
    سعي مي كنم اين نوشته هاي شما رو به همكاراي پرستاري هم اعلام ميكنم. من در بيمارستان ميلاد تهران شاغل هستم.
    موفق باشيد.

  3. reza.kashef@gmail.com گفت...

    در ضمن اگر براتون مقدور باشه يك نمونه از فرمها يا چك ليست يا هر توع دستورالعمل مرتبط با پرستاري در بيمارستان داريد براي من بفرستيد. از لطف شما ممنونم

  4. ناشناس گفت...

    ازnersingدقیق وبااصولتون ممنونم دانشجوی پرستاری ام برای ماجوجه پرستارا بیشتر بنویسید مرسی

  5. زینب جعفری گفت...

    واقعا خسته نباشید.خیلی جالبه که در بیمارستانی کار می کنید که سه تا مددجو دارید و این کیفیت کار رو بالا می بره،امیدوارم همه بیمارستانهای دولتی هم این طوری شن.خوشحالم از اینکه اصولی کار میکنید.خسته نباشید.آخر خط پرستاری

  6. تهمینه گفت...

    سلام
    کجا کار می کنی که تعداد بیمارت استاندارده و کاملأ حرفه ای و اصولی هم کار میکنی. گمان نکنم ایران باشی. منهم پرستارم و دیدم که چه توی بیمارستان دولتی و چه خصوصی ها معمولد از کار حرفه ای پرستاری خبر چندانی نیست. به هر حال موفق باشی.

  7. ناشناس گفت...

    اجرت با امام حسین!!!!!!!!!!!!!

ارسال یک نظر